Friday, August 19, 2011

Tip Penjagaan Rantai Motorsikal


Pertanyaan Yang diajukan
razif:
kisah aku minggu lepas..banyak kopak duit rantai putus.
Ride ke Kelantan.Nak buat mcm mana dah nasib aku. bleh x bro citer psal rantai moto ni?
Jawapan kami

Thanks bertanya pada razif tentang perkongsian pengalaman .. Saya cuba kongsi serba sedikit berkenaan rantai motorsikal ni.. Insya Allah seperti dibawah ni..
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Tip Penjagaan Rantai Motorsikal

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Rantai adalah antara bahagian motosikal yang kurang diberi perhatian oleh ramai penunggang. -Jarak terbaik untuk menukar rantai adalah sekitar 60,000 kilometer, bergantung kepada faktor tunggangan dan keadaan persekitaran.
-Jika korang asyik ajer ketatkan rantai skru pelaras habis dipusing, tetapi rantai masih kendur, maka tukarlah rantai korang.

Rantai O-Ring dan X -Ring

Pakai Rantai Motorsikal Standard je ( rantai jenis o-ring) Namun pemilik motosikal boleh menukarkannya kepada rantai yang lebih baik seperti rantai jenis x-ring.Penggunaan rantai x-ring banyak didapati diarena perlumbaan termasuklah cubprix di negara kita. Selain tu motor-motor berkuasa besar sudah tentu cenderung menggunakan rantai jenis x-ring kerana ketahanannya lebih tinggi daripada rantai 0-ring.
_______________________________
Set Sporket
-Satu lagi, kalau rantai motor asyik tercabut dari gigi sporket (mata spoket dah tajam) Yang paling penting tukar sporket bila mata sporket dah tajam. tukarlah satu set sekali..Bagi menjamin mutu dan keselamatan ketika pemanduan, pilihlah set sporcket yang berkualiti seperti RK-M atau SSS.

_______________________________
Rantai Motorsikal Putus
Ada penunggang sampai rantai putus baru nak mencari yang baru. Bahayanya apabila rantai putus ia berkemungkinan tersangkut pada bahagian moto atau roda dan akibatnya anda boleh hilang kawalan ataupun rantai boleh melibas sehingga merosakkan bahagian enjin. Jika nasib baik ia mungkin jatuh atas jalan tanpa sebarang tindak balas. Tau tau bila tekan minyak motor tak bergerak. Jika ada selekoh di depan sudah pasti anda terbabas.

_______________________________
Akibat Rantai Putus
Tengoklah rantai bila rantai putus boleh mengakibatkan kerosakan besar apa bila rantai tersangkut dalam cover enjin motorsikal dan mengakibatkan cover tersebut pecah dan kesemua sporket rosak teruk dan jahanam.

_______________________________
Sila bawa Tool bersama anda
Kalau nak jalan jauh seperti nak pulang ke kampung .. Harap lah dapat bawa sekali peralatan seperti di bawah untuk persediaan kalau motorsikal dalam keadaan darurat terputus rantai motor.. Tak ada siapa yang nak tolong atau Bengkel Motorsikal langsung tak ada yang berdekatan disitu.. Maka ini lah ikhtiar yang dapat kita lakukan



_______________________________
Cara Memotong Rantai
1) Cari pin penyambung, pasang chain cutter, di posisi pin tersebut
2) Putar tuas penekan pin penyambung sampai kira2 pin penyambung berada di sisi rantai lawan
3) Putar tuas yang satu lagi agar mendorong pin keluar
4) Rantai telah dipotong akhir pin penyambung (Jgn sampai terlepas).


_______________________________
Cara Menyambung Rantai
1)Masukkan pasangan rantai secara manual
2) Gunakan chain cutter untuk memasukkan balik pin penyambung. (berlawanan dengan cara memotong).
3) Pin penyambung di masuk seluruh nya ke dalam rantai.
4) Pastikan sisi kiri dan kanan dari pin penyambung secara seimbang tidak berlebih (dapatmenyebabkan rantai terlepas).
_______________________________
Cara ketatkan rantai motorsikal
Pastikan ketegangan rantai motor sesuai..Ketatkan rantai motor yang longgar..orang perlu tukar set rantai bile rantai dah rosak..rantai rosak tulah penyebab sporket tajam..

1) Longgarkan nut shaft tayar tu pastu adjust nut rantai tu.
2) Pastu nak tau ketegangan yg sesuai,agak-agak free play (jarak kendur dan tegang) rantai tu dalam 1 inci. kalau nk kunci rantai tu tak nak bagi lari,korang sangkut la spana 10 kat spoket tu pastu ikat balik nut rantai tu.

3) Kalau nak bagi center tayar tu supaya tak senget. Salah satu cara,korang tengok pada swing arm tu...ada marking kat situ.. pastu adjust la kiri kanan bagi sama marking dia..
_______________________________
Ketatkan kembali gandar belakang

4) Ketika mengetatkan roda belakang, pastikan kedua sisi sudah sejajar/segaris sempurna sebelum diketatkan, jika tidak dapat menyebabkan kehausan pada rantai maupun sprocket.
_______________________________
Membersihkan Rantai
Tidak ramai yang suka membersihkan rantai kerana tangan akan berlumuran dengan minyak dan gris. Untuk kotoran yang degil gunakan kain yang lembab

_______________________________
Pelincir Pada Rantai
-Di nasihatkan hendaklah sentiasa memeriksa rantai dan pastikan rantai sentiasa di sapu minyak agar licin dan senyap apabila memusingkan tayar belakang.
- Rantai yang kerap diberi pelincir akan tahan lebih lama. Pusing roda dengan tangan (bukan dengan menghidupkan enjin )


_______________________________
Adengan yang tak mau dialami

Ha benda camni yang tak mau kita terjadi.. ada siapa yang nak tolong? so ini lah penting kita mengetahui serba sedikit bakat baik pulih kerosakkan ni kan... ada gunanya gak..

Sila tinggalkan pesanan.. Komentar.. atau saranan kami cuba perbaiki.. Bagi memantapkan lagi bahan pada episode akan datang di ruang Comment atau Chart Room.. Tq..

34 comments:

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

aku br taw kt swing arm ade marking...hahaha..adoi..sblm ni men adjust sendiri je..xde tgk2 pun marking..

tq bro..

Faisal Admar said...

haha putus kat ladang kelapa sawit? memang malang!

Nizam Ijam said...

tolak la gamaknya..he2

MR.Z said...

kadang2 penjagaan rantai motor ni la orang tak ambil kisah sangat.. info yang berguna bro..

Edy Zaidi said...

aku ingat lagi..masa nak g klia baru2, ada sorang mamat ni kemain laju bawak moto...tiba2 rantai moto tercabut daaa...padan muka...tu la.sape suruh merempit...tau la jalan ke klia tu lengang...xyah aa bawak macam pelesit

khairul said...

bro byk info berguna lah..tank Q

irwan miswan said...

ini biase berlaku bro. ramai orang yang tau bawak jer sampai habes rosak spoket tu. itu pun takmau tukar 1 set. ramai yang tak sedar, walaupon kena modal lebih sikit untuk servis motor, itu lebih baik. beli baju raya mahal2 boleh plak heheheheh nanti perot buncit dah xmuat keh3

Edy Fee said...

yang last tu pic ko ke bro..hehe
hurmm klau takde bawak tool maknenye tolak la moto tu spanjang highway

kayrul-shah said...

selalu tengok hubby ketatkan rantai jer..tak pernah plak tukar rantai, maybe motor jarang guna kot

nabilah_2908 said...

hmm...mcm tu...rumit juga yer..huhu.. :)

tak boleh nk komen panjang2...sbb tak tau...xde motor pun..

so..ambil ilmu dari sini jer la.. :)

ayunda maajis said...

putus kat ladang kelapa sawit? bahye wooo..

LiFe KaMi said...

alahai bro,kami pakai skooter takde rantai..hehe
nampak mcm senang nak repair rantai motor tp kena ada kemahiran juga..:)

alif haris said...

hehe kalau dah putus,kene tolak guna kaki la alamatnya ~

Yastro said...

Alhamdulillah....setakat ni aku lom penah kene lagi ngan masaalah rantai putus nih....mungkin sbb aku selalu tgk2 kot rantai tu...tp klau jadi gak, mmg bahaya laaa...tak leh aku nk bayangkan wooo...ngeri siott...

Eazy Izzuddin said...

nasibla tak pernah putus rantai lagi..
tapi kena jaga...
xD

ayie said...

penting ni nanti tetibe rantai buat hal..hhuhu

Alan said...

rantai motor buat bergaduh sedap.tapi kalau terlibas ke muka sendiri terus rasa x sedap hehehe.

DrSam said...

Good info. mungkin sekarang ni moto dah tak payah pakai rantai lagi. enjin terus sambung dengan tayar belakang.

encikReza said...

tak pernah plak godek rantai moto
dulu godek rantai beskal jer..

Papa Mifz said...

info berguna walaupun dah lamo x bwk moto...hehe

Woofer Storm said...

slm bro..

setakat ni,rantai ok je selalu...cuma kdg2 selalu kendur ni..tak tahu kenapa,malas nak repair asik antar p bengkel je la..heheee

slmt ari raya^^

Prince Halilintar said...

rantai putus tiba2 dekat tmpt yg sunyi dan gelap mmg sakit dan seram..jenuh nk cari bengkel moto nnt..

Ct Arina said...

motor pun leceh gak eh nak jage. naseb ade 1 harta je. haha

Fadzli Amir said...

aku walaupun menunggang motor, tapi tak tau langsung pasal ni...thanksbro...kalu ada masalah memang aku carik kat sini...hhehhehe

luckyS said...

Aku guna moto pandai nak repair sendiri urmmm mmg xde la.. klw setakat tukar plug sendri tu boleh la.. hahah.. Info yg sangat berguna.. Cara penerangan dan penggunaan istilah(part2 moto kan..)pon bgus.. Tang gambar2 tu mmg terbaik, so sume boleh nmpak jelas.. Ko mmg rajin bro.. Tp Kalau ade video lg bagus.. (*cadangan je..) Keep it up bro..

hanif alwi said...

Mane nk beli alat pemotong rantai?

hanif alwi said...

Mane nk beli alat pemotong rantai?

hanif alwi said...

Mane nk beli alat pemotong rantai?

hanif alwi said...

Mane nk beli alat pemotong rantai?

scooby do said...

Sye slah buat masuk spoket depan pastu tersangkut mcm mana nak bukak balik spoket depan yang sangkut tu..

scooby do said...

Sye slah buat masuk spoket depan pastu tersangkut mcm mana nak bukak balik spoket depan yang sangkut tu..

Wan Muhammad Hazwan Wan Mustapa said...

Assalamualaikum bro..ni aq ada mslah yg sgt brmslah ni..kdang2 kunci mtor aq sangkut dkt lock mtor..aq tarik pn still sangkut kat c2..kna tggu esk bru blh cabut..dah 2 kali aq tkar kunci..sma jgk mslhnye..apa mslhnye bro??emel kt hazwan_scorpion@yahoo.com ..tq bro

Unknown said...

Sya dah 2x kali putus rantai..bhaya

Along Chondo said...

Sya dah 2x kali putus rantai..bhaya