Monday, September 28, 2009

Cerita Balik Raya Part 4: Marhaban Vs Bara'an

Aku Sudah Pulang...
Sudah lama aku beraya kat kampung.. Kini tibalah masa untuk pulang balik ke Kulai.. Esok aku kerja lah.. dah nak mula buka bengkel balik.. Rasa malas pulak nak balik.. rasa tak puas beraya sakan kat kampung..

Melepasi Pintu Gerbang....Dah Sampai sempadan antara Daerah Pontian dan akan masuk ke Daerah Johor Bahru tengah...Perjalanan pulang agak lancar jalan tak sesak lengang... tak lama lagi aku sampai kat rumah aku lah... dah nak dekat sampailah ni...
Marhaban Ya Marhaban....
Masyarakat di Johor secara tradisinya kebanyakkannya akan membuat rombongan marhaban dari rumah kerumah jiran tetangga atau penduduk setempat... klu orang Jawa Sebut sebagai " Bara'an"

Sebenarnya aku pulang ke Kulai ni kerana nak buat persediaan untuk malam ni .. taman perumahan tempat aku ade buat marhaban dari rumah kerumah antara tetangga kejiranan sempena sambutan hari raya.. aku turut serta menyertai Rombongan Marhaban Kumpulan Lelaki tersebut..

Lepas Isyak dari Surau Tempat aku naik motosikal konvoi beramai- ramai... Rombongan Marhaban Kumpulan Lelaki memulakan ekspedisi terjah dari rumah ke rumah jiran yang beragama islam.. ziarah hari raya antara sesama kita...
Dah banyak rumah kami ziarah ... dan kini rombongan marhaban tersebut sampai kat depan umah aku... Sekarang Rumah aku kena terjah lah plak... tiba giliran aku jadi tuan rumah menjemput rombongan marhaban...

Orang datang rumah aku... baru buka pintu rumah aku sendiri.. tunggu sekejap ye...

Bila pintu umah aku terbuka.... Jemput masuk semuanya ye.... selamat datang ke teratak kami ... Rumah aku kena serbu beramai-ramai... meriah sungguh malam ni...

Bacaan Marhaban di mulakan... Selawat dan salam keatas junjungan Mulia Nabi Muhammad S.A.W.. Doa kesejahteraan, keselamatan, kesihatan dan murah rezeki di pohon keatas tuan rumah.. dan ucapan maaf dilafaskan pada wakil rombongan Marhaban mewakili penduduk taman perumahan..

Eeemm rasanya penduduk taman perumahan aku tak ade salah pun kat aku... tak ade masalah lah antara aku dan mereka semua... Mungkin aku yang bersalah terhadap mereka...

Oleh kerana terlampau ramai sangat jadi sebahagian ahli rombongan marhaban Kumpulan lelaki terpaksa berada di luar rumah... Rumah aku tak termampu menampung kapasiti rombongan yang hadir... Rumah aku pun bukannya besar mana pun..Aku anggarkan seramai 150 lebih lah orang ahli rombongan marhaban yang hadir.. Sebagai tuan rumah aku mohon maaf atas kesulitan tersebut.. harap maaf ye..

Sedikit buah tangan (ole-oleh) aku untuk dibahagi-bahagikan pada ahli kumpulan rombongan Marhaban kumpulan lelaki .. Klu orang Jawa panggil " Bontrot" Sebagai tanda penghargaan atas kesudian hadir beramai-ramai meraikan Hari Raya bersama-sama ziarah menziarahi dan membacakan marhaban di rumah kami... Sebagai Tuan Rumah kami amat terharu atas kesudian dan muafakat kejiranan datang berkunjung.. Ribuan Terima Kasih kami ucapkan...

Dengan kesempatan ini ucapan Salam Hari Raya Aidilfitri.. Kami menyusun jari memohon ampun Maaf Zahir & Batin jikalau ade salah silap selama ini tanpa kami sadari....kepada semua Kejiranan Rukun Tetangga Penduduk Taman Melati, Bandar Indahpura... Terima kasih sekali lagi.. Kalau ade umur yang panjang dapat kita berjumpa lagi tahun hadapan....

Esok Rombongan Marhaban Kumpulan Perempuan akan datang berkunjung pula... kami akan menantikan rombongan anda ..

Kenangan masa lalu....Oh ye aku... Masa kecik-kecik aku dulu-dulu kalau balik kampung datuk aku...Orang tua-tua baca marhaban ...Lepas je selesai marhaban kat rumah... Kita orang budak- budak kecik masa tu... main Meriam Buluh... BooooM...BoooooM.... Berlawan lawan... sebagai menyambut rombongan marhaban tu konon nya... best-best...

tapi sekarang dah berubah... Orang semua dudok bandar dan taman perumahan.. jangan buat kerja giler main meriam buluh... sekarang line tak clear... Polis datang tangkap korang... Awas....Amaran bermain Meriam Buluh Merbahayakan Kesihatan.. Jangan bermain meriam buluh ye...

Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks & Selamat Hari Raya Aidilfitri.. Hah bagi lah ucapan raya kat aku sekali kat entry bawah ni sekali ye..

17 comments:

Sofi said...

wah! hebatnye, x pernah dengar pasal tradisi ni waktu hari raya... then brape buah umah dorg ziarah? pastu, berapa minit every house? mesti lewat habis ni kan? menarik lah...

Lya Colours said...

oit2 x dtg marhaban umah aku pon
wah2 kemain meriah lagi lampu2 kat umah ko
lagi 1 , aku suka meriam tuh, bg la aku sebatang wat cenderahati. heehe

arque said...

wah!ramainye 150 org.habis 150 buah rumah lah kau org kene pergi.

p/S:baru lah clear sikit pasal marhaban.sebelum ni aku tahu sebut je .haha. -_-'

abang besi said...

assalmualikum...wow...syok ah marhaban....hehehe....bontrot tu ade lg tk?pass la sini satu...=)

bengkel sudah buka ke geng?

imHepPie said...

ala x jemput pon...wuuu

reen said...

salam..
wah...dia join baraan ye...
tahun ni akak x braya ke pontian la..klu x..leh g umh azli...
rmi sdara mara kt pontian tu..tahun2 sudah klu lepas braya kt pontian msti lepak2 kt pantai pontian tu...seronok..

El-Zaffril said...

Bro... marhaban tempat kau malam ke...

Weh... comment buat popup window la... smart sikit and senang orang nak komen

[Y]..Just [Y] said...

Meriah bai...jeles aku..

E.d.Y said...

baraan mmg best

apizz㋡ said...

hahah macam biasa lah ber-marhaban menggunakan moto gak best kan:))

hahaha..
senang2 nanti lawan laa meriam tuh ok:)

hahahaha..
mmg malas pon nak sambung semula buat keje2 bengkel ni. makan ketupat rendang lagi sedap:)

ape2 pun selamat hari raya bro...:)
maaf zahir aje kan:P

sha89 said...

perghh....rmai gilerr ek...jarang ade buat cmtu skrg...

meriah gilerr...fuhh~ :)

nursarah87 said...

best nyer marhaban..

teringat zaman skola dulu2...huuu

afiq ohh afiq said...

yahaa.. kadang2 kalau sempat aku follow gak marhaban kat kampung aku.. btw, selamat hari raya..

i'm_siCK_n_tiReD said...

aiseh... bez nyew..kalo la aku ade suasana tu...

Naz said...

fuhhh... happening sungguh...
mesti ko rasa best giler beraya tiap2 tahun kan bro...

rAy juni0r said...

br0..lme ko xupdate...pe cer??hahahaa...
wei, duit rye aku mne???kuih rye pon xkc...huh...hahaha

Eazy Izzuddin said...

selamat hari raya...
=D